Opisy Produktów

API - interferjs do pobierania opisów produktów

API - interferjs do pobierania opisów produktów

Katalog eSklepów - zaprezentuj swój sklep przy opisach marek, które sprzedajesz.

Katalog eSklepów - zaprezentuj swój sklep przy opisach marek, które sprzedajesz.

Centrum Wiedzy o eCommerce - poznaj nowe sposoby zwiększenia obrotów w Twoim eSklepie.

Poznaj nowe sposoby zwiększenia obrotów w Twoim eSklepie.

Centrum wiedzy
Sekrety skutecznego SEO - czyli jak przyciągnąć klienta do swojego e-sklepu!
Data: 2010-09-02

Na temat skutecznego pozycjonowania i wykorzystania SEO w promocji e-sklepów w Internecie wypowiada się Robert Rydz-Mościcki z firmy Performance Media.

1. Jesteście jedną z wiodących polskich agencji SEO/SEM obecną w wielu krajach na kilku kontynentach. Jak postrzegacie rozwój polskiego eCommerce względem innych rynków?

Cechą charakterystyczną polskiego eCommerce jest bardzo duże rozdrobnienie. W polskim Internecie funkcjonuje tysiące małych firm. Plusem tego stanu rzeczy jest swoboda wyboru konkretnego dostawcy. Minusem – trudność weryfikacji rzetelności kontrahenta oraz bardzo duża rotacja – sklep internetowy bardzo łatwo jest otworzyć, ale równie łatwo można go zamknąć. Na szczęście minęły już chyba czasy, gdy w wyniku mody każdy, bez względu na branżę i znajomość tematu, otwierał sklep internetowy. Od jakiegoś czasu obserwujemy stały wzrost zarówno obrotów e-sklepów jak i jakości obsługi w zakupach online.

2. Fora dyskusyjne dla eCommerce często poruszają temat SEO. Czy jest to faktycznie taki efektywny sposób na zwiększenie przychodów? Czy możesz przytoczyć jakieś przykłady i liczby, aby pokazać potencjał tego narzędzia?

Poprzez SEO wyszukiwarki są świetnym źródłem pozyskiwania klientów – co do tego nie ma żadnych wątpliwości. Kluczowe jest to, że docieramy do internautów na każdym etapie procesu zakupowego – zarówno do tych, którzy dopiero definiują swoje potrzeby, jak i do tych, którzy już podjęli decyzję i zdecydowali się na konkretny produkt. Dodatkową zaletą SEO jest postrzeganie wyników naturalnych, jako obiektywnego źródła informacji. Internauci postrzegają cały proces jako ich własne badanie, nie zdając sobie często sprawy, iż w wynikach naturalnych pojawiają się linki, które są efektem dobrze zaplanowanej strategii marketingowej

Nie możemy również zapominać, że pozyskanie na stronie ruchu z SEO jest jedną z najtańszych metod pozyskania nowych odwie

Badań i statystyk można tutaj przytoczyć bardzo dużo. Do mnie najbardziej przemawia wynik badania Internet Standard, w którym pytano o najskuteczniejsze formy reklamy. Zdecydowanie wygrało SEO, które zostało uznane za najbardziej skuteczne przez 51,1 proc. badanych.

3. Czyli co jest kluczem do sukcesu w pozycjonowaniu? Od czego sklep internetowy powinien zacząć swoją przygodę z SEO?

Kluczem do sukcesu w pozycjonowaniu jest określenie celu, czyli odpowiedź na pytanie co chcemy osiągnąć. Gdy określimy dokładnie cel naszych działań, to korzystając z praktyk analizy internetowej (web analytics) powinniśmy śledzić ruch i koncentrować swoje zadania na tych obszarach, które dają korzyści – np. generują sprzedaż.

Jeśli celem marketingu w wyszukiwarkach ma być ściągnięcie na stronę internatów, którzy dokonają u nas zakupów powinniśmy się skupić na tzw. długim ogonie. W wielkim skrócie strategia ta zakłada wyświetlanie w wyszukiwarkach na wysokich pozycjach linków po bardzo precyzyjnych zapytaniach. Przykładem takiego zapytania jest nazwa modelu, linii produktowej, określenie cech produktu, etc.

Stawianie na zapytania bardzo ogólne sprawdza się w momencie, gdy większą uwagę przywiązujemy do budowania wizerunku w sieci i pozyskania wizyt internautów w początkowej fazie procesu zakupowego.

Tak czy inaczej – podstawą zaistnienia na wysokich pozycjach w wynikach naturalnych wyszukiwarek jest optymalizacja treści, czyli dostosowanie jej do aktualnych wymogów wyszukiwarki. Równie ważnym aspektem jest zadbanie o wartościowe treści na stronie. Następnym krokiem może być dodanie sklepu do wszelkiego rodzaju katalogów. Najlepsze są katalogi moderowane, czyli takie, w których kładziony jest nacisk na jakość zamieszczanych treści.

Na tym oczywiście nie poprzestajemy. Umieszczamy linki na stronach naszych partnerów, tworzymy narzędzia ułatwiające dodawanie linków w różnego rodzaju serwisach społecznościowych – innymi słowy propagujemy w Internecie linki do naszego sklepu.

4. Jakie błędy najczęściej pojawiają się podczas procesu wdrażania SEO? Czy wynikają one z dużych trudności, czy ze zwykłej niewiedzy polskich e-przedsiębiorców?

Wyszukiwarki przywiązują bardzo dużą wagę do treści prezentowanych na stronie. Ograniczenie się do wrzucania samych zdjęć i tłumaczenie sobie tego tym, że klient potrzebuje jedynie zdjęcia bo i tak wie, co kupuje nie jest dobrym kierunkiem. Treści i opisy wrzucane na stronę internetową powinny być wartościowe i możliwie wyczerpujące. Jest to kluczowe zarówno dla wyszukiwarek, które indeksują strony na podstawie ich treści, jak i dla klientów, którzy stale poszukują informacji w Internecie.

Innym częstym błędem jest stosowanie technologii uniemożliwiających lub utrudniających indeksowanie serwisu przez roboty wyszukiwarek. Budowanie funkcjonalności w oparciu o Java Script lub Flash bez alternatywy w postaci HTML, może sprawić duże problemy robotom wyszukiwarek, co będzie skutkować brakiem indeksacji naszej strony przez wyszukiwarkę.

5. Które z podanych wskazówek sklep internetowy może wdrożyć szybko, możliwie tanio, a do tego efektywnie? Czy może zrobić to sam, czy powinien wynajmować firmę zajmującą się SEO?

Podstawą działań SEO jest optymalizacja treści oraz sposobu ich prezentacji robotom wyszukiwarek - czyli twórzcie opisy produktów na stronach swoich internetowych sklepów oraz udostępniajcie je maszynom Google’a.

Jeśli sami nie chcecie tworzyć opisów, bo jest to zbyt czasochłonne, to zlećcie to wyszkolonym copywriterom, skorzystajcie z takiego serwisu jak OpisyProduktow.pl lub z opisów producentów. To będzie zdecydowanie najlepsze posunięcie dla Waszego e-sklepu.

Podobnie jak inne działania związane z marketingiem wyszukiwarek SEO, także to możemy przeprowadzić na własną rękę. Musimy jednak wiedzieć co, jak i w jakiej kolejności zrobić. Pozycjonowanie to nieustanna „walka” z algorytmem wyszukiwarki. Specjalista, dzięki zdobywanej przez lata wiedzy i doświadczeniu, będzie miał dużo większą szansę na sukces, niż osoba stawiająca pierwsze kroki w SEO i ucząca się na własnych błędach. Pamiętajmy również o niebezpieczeństwie związanym z SEO. Niektóre działania mogą skutkować nie podwyższeniem, a wręcz obniżeniem pozycji. W najgorszym wypadku może nas spotkać tzw. „ban”, czyli całkowite wykluczenie witryny z indeksu wyszukiwarki.