Opisy Produktów

API - interferjs do pobierania opisów produktów

API - interferjs do pobierania opisów produktów

Katalog eSklepów - zaprezentuj swój sklep przy opisach marek, które sprzedajesz.

Katalog eSklepów - zaprezentuj swój sklep przy opisach marek, które sprzedajesz.

Centrum Wiedzy o eCommerce - poznaj nowe sposoby zwiększenia obrotów w Twoim eSklepie.

Poznaj nowe sposoby zwiększenia obrotów w Twoim eSklepie.

Centrum wiedzy
Jak wykorzystać opakowanie do stworzenia e-opakowania?
Data: 2010-03-30

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez OpisyProduktow.pl, 49% sklepów internetowych sprzedających żywność i kosmetyki wykorzystuje opakowanie produktu jako jedno ze źródeł pozyskiwania informacji do tworzenia opisów produktów.

Przeglądając strony e-sklepów łatwo zauważyć, że najczęstszą praktyką jest przepisanie tylko niektórych informacji z panelu frontowego oraz kilku informacji z panelu bocznego dot. zawartości opakowania wymaganych prawem: "chrupki kukurydziane" czy "szampon przeciwłupieżowy".

Takie podejście nie bierze pod uwagę faktu, że opakowanie produktu odgrywa bardzo ważną rolę w komunikacji marketingowej marki. Przede wszystkim przyciąga ono uwagę shoppera, tworzy wizerunek produktu, umożliwia jego identyfikację, opisuje zalety marki oraz cechy różnicujące. Opakowanie oddziałuje na shoppera każdą swoją cechą od kształtu i materiału z jakiego jest wykonane, przez logotyp i jego charakter, kolory, projekt graficzny, symbole, ikony, teksty. Dlatego chcąc możliwie wiernie przygotować elektroniczną wersję opakowania, czyli e-opakowanie - powinniśmy nauczyć się właściwie interpretować intencje "autora"

Poniżej przedstawiamy 5 porad, których znajomość ma szansę przyczynić się do lepszego tworzenia opisów produktów w Państwa e-sklepach.

1. Nie kreujmy opisów na podstawie naszej wiedzy o produkcie.

My wszyscy też jesteśmy konsumentami. Używamy dziesiątek marek, a znamy ich setki. Codziennie wyrabiamy sobie o nich opinię. Jednak tworzenie opisów w oparciu o naszą subiektywną ocenę jest dalece niewłaściwe. Jesteśmy profesjonalistami i w tym zakresie powinniśmy też zaufać profesjonalistom, bo kto jak nie producent danej marki wiele lepiej, czego oczekują od jego produktu potencjalni klienci? Dlatego opisy produktów powinny bazować wyłącznie na sprawdzonych, oficjalnie przekazywanych przez producenta informacjach. Nasza interpretacja musi być zgodna z intencją wytwórcy.

2. Dowiedzmy się kim jest odbiorca naszego produktu.

Zanim zabierzemy się do tworzenia naszego opisu musimy zadać sobie pytanie dla kogo stworzony został ten właśnie produkt. Spójrzmy na oferowany przez nas artykuł: jaki ma kolor? Jakiego jest kształtu? Co on przedstawia? Czy jego odbiorcą będzie grupa młodych matek, studentów, nastolatków czy emerytów? Kiedy już na to pytanie odpowiemy, dowiedzmy się także jakim językiem powinniśmy posługiwać się aby opis został prawidłowo zrozumiany. Dzięki tym informacjom będziemy mogli lepiej odgadnąć informację, których może potrzebować adresat produktu, aby podjąć decyzję o jego zakupie.

3. Zdefiniujmy co różnicuje opisywaną markę od innych marek w danej kategorii produktów.

Zrozumienie głównej korzyści, jaką daje dana marka w porównaniu do produktów konkurencyjnych jest kluczowe. To właśnie dla tej "korzyści" shopperzy zazwyczaj wybierają ten a nie inny produkt. Pomimo istotności tej informacji, nie jest ją łatwo odczytać - nie zawsze jest przekazywana prostym tekstem. Czasem trzeba ją odgadnąć na podstawie grafiki, sposobu nazywania wariantów a nawet sprawdzić na stronie www. Jednego możemy być pewni - każda marka taką cechę posiada (lub nawet kilka).

4. Zdefiniujmy i dobrze opiszmy cechy wg jakich producent różnicuje swoje produkty.

Większość cech znajduje się na panelu przednim opakowania. Zwykle im większe, tym ważniejsze. Znaki i ikony też odgrywają ważną rolę. Postarajmy się, aby i one znalazły odzwierciedlenie w opisie, gdyż często shopper nie ma możliwości ich dostrzec na prezentowanym zdjęciu, a mogą one mieć istotne znaczenie przy wyborze produktu, np. żywność wegetariańska, bez konserwantów, produkt ekologiczny, czy certyfikat jakości. Dodatkowo na opakowaniu często możemy znaleźć informacje takie jak: sposób użycia produktu, skład, wartości odżywcze - musimy zastanowić się czy są one istotne podczas podejmowania decyzji zakupowej. Nadrzędną zasadą przy doborze cech różnicujących powinno być nasze zrozumienie różnic pomiędzy produktami. Jeżeli my sami nie mamy pewności - nasz shopper niestety też ich nie dostrzeże.

5. Uwaga na sztuczki marketingowe - nie obiecujmy zbyt wiele!

Wbrew powszechnej opinii - reklama nie kłamie i kłamać nie może. Polski rynek jest na tyle dojrzały, że wszelkie próby oszukania klientów (a tym samym konkurencji) zostają szybko wykryte. Konkurencja bacznie obserwuje siebie wzajemnie. Działa też szereg instytucji publicznych, np. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, czy Państwowa Inspekcja Handlowa. Uczciwa reklama nie oznacza jednak, że producenci mówią całą prawdę i nie próbują sztuczek z pogranicza prawa. Musimy wyczulić nasze profesjonalne oko na pułapki językowe, aby bezwiednie nie "przekroczyć" granic uczciwej konkurencji ryzykując konsekwencje prawne. Przykład? "Nie ma lepszego produktu niż X" wcale nie oznacza, że "X jest najlepszy". Po prostu zapewne X ma konkurenta Y, który jest porównywalnie dobry. W przypadku wątpliwości - używajmy dosłownych sformułowań pochodzących od producenta - będziemy bezpieczni.

Zachęcamy do dalszej dyskusji na naszym forum poniżej.