Opisy Produktów

API - interferjs do pobierania opisów produktów

API - interferjs do pobierania opisów produktów

Katalog eSklepów - zaprezentuj swój sklep przy opisach marek, które sprzedajesz.

Katalog eSklepów - zaprezentuj swój sklep przy opisach marek, które sprzedajesz.

Centrum Wiedzy o eCommerce - poznaj nowe sposoby zwiększenia obrotów w Twoim eSklepie.

Poznaj nowe sposoby zwiększenia obrotów w Twoim eSklepie.

Centrum wiedzy
Przyszłość e-opakowań, czyli jak wideo-opisy przejmą rolę dzisiejszych opisów produktów.
Data: 2010-04-10

Postęp Internetu w ostatnich czasach jest szybszy niż fantazja ludzi do jego wykorzystywania. Popatrzmy przez chwile na biznes reklamowy.

Scena zmienia się niesamowicie szybko - z jednej strony obserwujemy spadek „konsumpcji” telewizji ze względu na wzrost użytkowników Internetu (użytkownicy - 2h 26min vs. „nie-internauci” - 4h 28min,  AGB Nielsen Research), jednego z kluczowych kanałów reklamowych XX wieku, a z drugiej strony Google staje się największym kanałem reklamowym na świecie.  Obrazu dopełnia YouTube, który został drugą co do wielkości wyszukiwarką, a także rozwój portali społecznościowych,  potocznie nazywanych z języka angielskiego "social media”. To wszystko obrazuje popularna prezentacja:

Ale czy nadążają za tymi zmianami marketerzy? Odpowiedź brzmi: nie.  Nie oznacza to jednak, że nie ma udanych kampanii na Facebooku, czy należy kwestionować skuteczność SEM (ang. Search Engine Management). Jednak nastąpił wyraźny rozwój rynku reklamowego - marketerzy „starej daty” pracują ramię w ramię z nową „kastą” cyber-marketerów.  Spoglądając na listę laureatów Cannes Cyber Lions 2009 wyraźnie widać dominację agencji nie należących do dużych renomowanych sieci reklamowych.

Cyber-marketing jest kreatywny nie tylko co do treści ale i formy, pozostaje w nieustannym ruchu, sukces nie jest powtarzalny a tym samym ciężko jest przewidzieć rezultaty biznesowe. Jednak jedno jest pewne - trendy. Dla e-commerce bardzo ważny zdaje się rozwój wideo on-line. W zasadzie pierwsze próby można już z łatwością znaleźć np. na Amazon.com, gdzie w ten sposób promowany jest na stronie głównej czytnik Kindle.

Za trendem podąża też Vobis.pl, który otwarty jest na prezentowanie produktów w nieco bardziej multimedialny sposób - np. 3D.

Często spotykane są również wpółamatorskie demonstracje produktu:

Jakie argumenty wspierają tytułową tezę, że przyszłość e-opkakowań to wideo-opisy?
  • Wraz z rozwojem e-commerce, rośnie jego rola na liście priorytetów marketerów a w ślad za nią budżety i czas, który są w stanie zainwestować w tworzenie wideo na potrzeby e-commerce.
  • Internet jest szybki a transfer wystarczająco tani.
  • Wspomniany spadek konsumpcji TV sprawi wkrótce, że marketerzy będą potrzebowali inne medium, które w sposób efektywny przekażą korzyści danej marki.
  • Każdy kto wczuł się w role e-shoppera i obejrzał wideo-opis rozumie, że jest to dużo efektywniejsza forma prezentowania produktu niż zwykły tekst i zdjęcie.

Jak wideo-opis będzie skonstruowany?

Wideo opis ma jeden główny oraz jeden poboczny cel: sprzedać oraz wesprzeć budowanie wizerunku marki. Z tego względu można domyślać się, że będzie głównie koncentrował się na cechach różnicujących produkt od konkurencji. To natomiast oznacza, że wideo-opisy będą znacznie różniły się pomiędzy kategoriami produktów, ponieważ inaczej prezentuje się cechy komputera, czy omawianego wcześniej czytnika Kindle a inaczej będą prezentowane cechy perfum (emocje, wizerunek, itd).

Jakie kategorie produktów jako pierwsze powinny zainteresować się wideo-opisami?

Nie ma w tym względzie reguły, jednak logicznym jest, że wideo-opisy powinny pojawić się najpierw w tych kategoriach produktów w których sprzedaż przez Internet jest znaczną częścią sprzedaży całkowitej, np. RTV. Kolejnymi kategoriami będą te, które dostrzegą w e-commerce potencjał do kreowania wizerunku marki, czyli te wszystkie kategorie produktów sprzedawanych w e-commerce, które dziś przeznaczają znaczne środki na reklamę TV.  Taki wideo-opis może skoncentrować się na cechach emocjonalnych marki a nie funkcjonalnych (np. wideo-opis Redbulla będzie dużo bardziej przypominał jego reklamę telewizyjną, niż prezentowany wyżej opis Kindle). Oczywiście część produktów raczej nie doczeka się wideo-opisów (np. warzywa i owoce), chyba, że dożyjemy czasów, gdy będziemy mieli kamery w magazynie dzięki którym wybierzemy sobie pomidory.

Czy każdy produkt będzie potrzebował wideo-opis?

Nie, gdyż wideo-opisy będą przygotowywane dla grup produktów i nie ma potrzeby przedstawiać różnych wideo-opisów dla tych samych laptopów w różnym kolorze, czy różnych wielkości proszku do prania tej samej marki. Stąd też należy przypuszczać, że wideo-opisy nigdy zupełnie nie zastąpią tradycyjnego (tekstowego) opisu, a będą tylko jego uzupełnieniem.

Kończąc już rozważania na temat wideo-opisów, zapraszamy do podzielenia się Państwa uwagami nt. przyszłości opisów. Interesują nas zarówno opinie osób prowadzących sklepy internetowe jak również ich klientów. Informujemy również iż jesteśmy w trakcie przygotowywania badania nt. efektywności wideo-opisów względem tradycyjnych opisów w stymulowaniu sprzedaży oraz we wpływie na wizerunek marki. Wyniki badań zostaną przedstawione w maju.

Zapraszamy do dalszej dyskusji poniżej.